Bouwverslag Jakovlev – 11.
Al enige
tijd kriebelde mijn vingers. Er moest weer iets gebouwd gaan worden.
Na een hele
dag met de muis eentjes en nullen rond te zitten schuiven wil je ook wel eens iets
“doen”. En dan maar meteen iets “moois”, als het even kan op schaal. Je moet de
lat niet te laag leggen, er moet ook uitdaging in zitten.
In een FMT
magazine van een aantal jaren terug staat een verslag van de Graupner ARF Yak-11. Na dit gelezen te hebben was de keuze
gemaakt.
Enkele
feiten: |
|
Yakovlev
11 |
Les- en trainingtoestel (gebaseerd op de Yak-3 fighter) |
Eerste
vlucht: |
10
november 1945 |
Spanweidte: |
9,40 m |
Lengte: |
8,50 m |
Hoogte: |
3,28 m |
Motor: |
Chvetsov ASh-21, 7 cilinder stermotor,
goed voor maximaal 570 pk |
Kruissnelheid: |
370 Km/u |
Topsnelheid: |
465 Km/u |
Plafond: |
7.100 m |
Klimsnelheid: |
8,1 m/sec. |
De Yak-11
werd in Tsjecho-Slowakije in licentie gebouwd als Let C-11.
Op zoek naar
tekeningen. Dokter Google heeft voor elk middel wel een kwaal, dus de toverdoos
aangestoken.
Hum, niet zo
simpel.
Na gruwelijk
veel googelen kwam ik terecht in een draadje op rc universe
waarin een Amerikaanse modelbouwer, Chad Veich, met
een 1 op 4,5 Yak bezig is. Een goed doordachte
constructie, netjes getekend in AutoCAD.
Na wat heen
en weer mailen en de belofte dat ik ze aan niemand verder zou geven heb ik zijn
tekeningen gekregen en heb die geschaald naar een voor mij beter vervoerbare 1
op 5.
Ook behoorlijk
wat aanpassingen gedaan omdat we hier nu eenmaal met hout in metrische maten
werken en voor de motor en het landingsgestel.
Bij en
schaal model past geen uitstekende uitlaat daar waar hij bij het prototype ook
niet zit.
Meteen een
nieuwe uitdaging er bij. Welke motor past er helemaal in?!
De 7
cilinder wordt het. Inhoud 35 cc. Oh zo mooi. Bijna te mooi om te gebruiken.
Zie hier,
een vliegtuig in wording.
Stapeltje
hout. Ribben en spanten geprint. Het feest kan beginnen.
Het eerste hout
werd eind april 2012 onder handen genomen.
Zo, de
eerste vleugel “klaar”.
Na nog wat
uurtjes zagen en snijden begint de stapel aardig te groeien.
Tijd om de
passingen zo hier en daar te controleren.
Begint al
ergens op te lijken.
1-7-12
Het is al
weer even geleden dat ik aan het bouwen was. Voorzichtig beginnen dus.
Voor de
verandering aan de achterkant. Stabilisator en hoogteroer in de lijm.
Ook het
tweede hoogteroer, keurig uitgelijnd.
Een hulpstuk.
Een bankje om de stabilo recht te houden.
Beplanking
er op, voorlijst in de lijm en de tipblokken uitgezaagd.
Het eerste
deel van het hoogteroer al op maat geschuurd.
Onderkant
ook beplaat en de tips eraan gelijmd.
Past aardig.
Even de zaak
een beetje in de goede richting geschuurd.
Gap seals erop.
Voor nu goed
genoeg. De trimvlakken komen later wel op maat.
Volgende
stap een vleugelhelft.
De meeste
ribben van vleugel één opgezet.
Een paar pond
ijzer (met dank aan David) er tegenaan gegooid om de zaak in het gareel te
houden.
Uitmeten en
aftekenen op het werkblad.
De kern van
de vleugel op het werkblad vastgezet met een druppeltje secondenlijm.
Extra
versteviging voor het onderstel zit al op de ribben geplakt.
De voorlijst
nat gemaakt en op zijn plek gezet met de gewichten.
Passen en
meten om de rail voor de retrackt er goed in te
zetten.
Het staat
een beetje slordig als het wiel er half uit zou hangen en nu kan ik er nog goed
bij.
Web shears plakken, voorlijst plakken en de achterliggers erop.
Een nachtje
laten drogen en bij de volgende gtst kan het indekken
beginnen.
De rondingen
extra aandrukken met behulp van de zandzakken.
De sterke welving
bij de wortel in bedwang gehouden met wat extra kilootjes.
Ontdaan van
gewicht en spelden lijkt het al iets.
Toch niet
wat het zou moeten zijn.
Te veel
afwijking ten opzichte van de tekening.
Dat moet
beter.
November
2012. Met de AutoCAD tekening op de USB stick naar FabLab.
Ben je belasert? Ja dus.
Jan-Hein
doet het voor een MBF vriendenprijs.
De lastige
stukken en delen die essentieel zijn voor de vorm lekker laten snijden .
Daar kan ik
met het mes niet tegenop.
Opnieuw. Het
hart van de vleugel.
En dit past
allemaal net iets beter dan mijn handsnijwerk.
Voorlijst
nat gemaakt en op zijn plek gedwongen.
Beplanking
erop en nu een nachtje of wat laten drogen.
Zo, de
bovenkant zit dicht.
De hulpstukken
op het werkblad gelijmd en de vleugel op zijn kop voor het inwendige.
Een paar
stukjes triplex om de box voor de dihedral brace kompleet te maken.
Om de
retract te bevestigen een paar stevige latten gemaakt.
De pootjes heb
ik nog niet dus wat creatief passen en meten.
Moet kunnen.
Tijd om de
achterkant van de vleugel onder handen te nemen.
Het
“flapruim” in de lijm. En weer wachten tot het droog is.
Tijd dus om
al aan het hang en sluitwerk te werken.
Een beetje
zagen en vijlen en het resultaat is volgens tekening.
Moet dus
goed zijn.
Een flap in
wording.
Ook maar het
begin gemaakt voor de aileron (nog net zichtbaar).
De flap op
zijn plaats en even kijken hoe dat werkt.
Aileron servo op zijn plaats gezet.
Aileron
eraan en even “testen” om te zien of de scharnierpunten op de juiste plek
zitten.
En lijmen
die handel.
Deze
vleugelhelft aan de kant om de volgende op te zetten.
De onderkant
maak ik pas dicht als ik de wielpootjes heb uitgelijnd en vastgezet.
Inderdaad,
meer van hetzelfde alleen andersom.
Dus wat
stappen weg gelaten.
Wat
hulpjes om de zaak te fixeren. Hier ook de aileron servo
al gemonteerd.
De
wielpootjes zijn binnen. Even kijken hoe dat staat.
De
vleugeldelen tegen elkaar, wielen er aan en de retracts
met klemmen vastgezet.
Ziet er wel
gaaf uit.
Een paar servo trays snijden.
Dit gaat de fuse box worden.
Een klodder lijm
er tussen en met de nodige klemmen en gewichten de zaak in bedwang houden.
De gaten
voor de vleugelpennen uitlijnen.
En het
achterdeel van de romp opgezet.
We zullen er
eens wat model in gaan brengen.
Spantjes,
latjes.
Beetje schuren.
En er komt
model aan.
Weer een
beetje plakken.
Één zijkant dicht en begin gemaakt met
de fearing.
Rest van de
bovenkant ook dicht. Pauze. Wachten tot de lijm droog is.
En nog meer
plakwerk.
Gelukkig heb
ik een extra doosje spelden.
Ok. De
voorkant zit zover dicht.
Tijd om de
achterkant onder handen te nemen.
Nu mag de
stabilo worden vastgezet en het ruwbouw kielvlak gemonteerd.
De voorlijst
van het kielvlak in model geschuurd en aan het bovendek begonnen.
De servo voor het hoogteroer heeft zijn plaatsje al gevonden.
De tip van
het kielvlak is nu ook gelijmd en in model geschuurd.
Beplanking
van het bovendek grof uitgesneden en goed nat gemaakt vastgespeld om in model
te komen.
Bovendek
gelijmd en staartstuk onder handen genomen.
Rudder wordt passend gemaakt.
Een
buizenframe. Hoe laat je dat overkomen.
Een zakje
saté prikkers biedt uitkomst.
De dunste
die ik kan vinden waren helaas te dik dus in de “draaibank” en ongeveer een
millimeter “afdraaien” met schuurpapier.
Een lastige
en tijdrovende klus. Te hard knijpen draait het stokje op, verbrandt je vingers
en trekt de vezels uit elkaar.
Gelukkig
zitten er wel 100 in een pakje dus moet ik makkelijk de ruim 6 meter nodige
“buizen” over kunnen houden.
De eerste 2,5
meter opgelijmd. Nog maar iets meer dan 3,5 meter te
gaan.
Zo, het
buizenframe is klaar.
Na een
tijdje de prioriteiten anders gelegd te hebben weer eens aan het knutselen
geslagen.
Uit dit
stukje balsa moet straks het achterwiel tevoorschijn komen.
Nu kan ik er
nog bij, dus ruimte maken voor de verlichting in de wingtips
zodat ik de led met koelplaatje en al er later in kan schuiven.
Zo, de tip
er op gelijmd.
En nu met
schaaf en schuurpapier aan de gang om een groot deel ervan om te zetten in
houtkrullen en stof. Veeeeeel stof.
Nou ik toch
weer de vleugel op tafel heb de wieldeur uitgesneden.
Er moet
natuurlijk ook nog zoiets als een motorkap gemaakt worden.
Van hout dan
maar.
Even
uittekenen.
Dit gaat een
ring worden waarin de latjes gelijmd worden.
Zo ongeveer.
Na wat plak-
schuur- en snijwerk kan er weer gebouwd worden.
Losjes in
elkaar om te kunnen passen.
Yep, zo moet
het maar.
Lijm
ertussen en een nachtje laten drogen.
Zo, het
begin is er.
Nu de
neusring.
Een stuk
dakplaat brengt uitkomst.
Dat is
behoorlijk rond al zeg ik het zelf.
Na een
uurtje of twee schuren ziet het er bruikbaar uit.
Daar kan een
matje op en dan met de verfroller even vol soppen.
Ben benieuwd
hoe dat werkt. Heb ik nog nooit gedaan.
Het
resultaat na een nachtje uitharden. Ziet er eigenlijk best wel goed uit. De
reuk is een ander verhaal.
Schuurpapier
weer eens opzoeken.
Buitenkant
mooi glad geschuurd.
Het hart er
uitgezaagd en ontdaan van de schuimkern. Pak van m’n hart, hij past precies.
Zit nog wel
een beetje schuim in maar dat spoel ik er wel een keer uit.
De rand aan
de binnenkant met de Dremel op maat gemaakt.
Zo ongeveer
moet het er uit gaan zien.
Koeling in
overvloed J.
Een paar
plankjes balsa later begint het op een echte motorkap te lijken.
De stuurhut.
Lastig,
lastig.
Eerst maar
eens spantjes maken. Methode afgekeken van Han de bouwer.
Vuren één
millimeter dik, nat maken en om een malletje buigen.
En na een nachtje
drogen het resultaat.
Licht en
sterk.
Tja, hoe
krijg ik die kappen op lijn en zo dat ik ze ook nog open krijg om in het
inwendige ergens bij te kunnen?
He, de baas
heeft een 3d printer aangeschaft voor demo gebruik.
Niet zo’n
hele grote maar dit geeft mogelijkheden.
Even met AutoCad spelen om de rails voor de cockpitkap te maken.
Maximum printhoogte
16 cm dus dan maar een paar stukjes meer en later aan elkaar kitten.
Voetje eraan
om niet om te laten vallen.
Vervolgens
in Cura om er een printbestand van te maken.
En nu kan de
printer aan het werk.
Heel benieuwd
wat dat gaat worden.
Dit dus.
Plus het
nodige snij- en schuurwerk om die rafels er af te krijgen. Of nog maar een keer
printen en hopen dat het er beter uit komt.
De kap wordt
in losse delen geprint. De eerste spant in wording. Hier moet de kap dus
passend tegenaan komen.
Rechts op de
foto de vier delen waaruit de kap wordt opgebouwd.
Even een velletje
transparante folie –nog geen A4 groot- gekocht à raison € 10,-.
Prijzig,
maar voor dat geld kreeg ik er wel de aardbeienvlaai bij.
En nu eens
kijken hoe dat op de rails gaat.
Mooi. Dat
schuift in ieder geval over elkaar.
En er komt
meer………….