info folder logo

 

INFORMATIEFOLDER

                                         

Brabantse Luchtvaart Club

Secretariaat:

Draaiboom 69

Gilzerbaan 501

4817 WN Breda

5032 VD Tilburg

06-22989581

emailblc@ziggo.nl

 

    

 

ALGEMENE INFORMATIE.

 

De Brabantse Luchtvaart Club (BLC) is een actieve modelvliegvereniging voor jong en oud met prima faciliteiten. Ons modelvliegveld is voorzien van een circa 1 hectare grote, goed onder­houden grasmat die uitstekend geschikt is voor alle modellen. In de pit-straat, die is voorzien van veiligheidshekwerken, kunnen de modellen veilig worden gemonteerd en geparkeerd, daarnaast is er ruimte voor toeschouwers om op veilige wijze te kijken naar de verrichtingen van de modelvliegers. Verder tref je op het terrein een keurig onderhouden clubgebouw aan waar het, mede door de aanwezigheid van een gezellig terras, goed toeven is. Al met al zijn we best trots op onze faciliteiten die jaarlijks bijdragen aan vele actieve vliegdagen.

Ons vliegveld is gelegen aan de Gilzerbaan 501 te Tilburg. De bereikbaarheid is uitstekend, vooral vanaf de snelweg A‑58 Breda‑Tilburg. Indien u gebruik maakt van een navigatiesysteem, dit zijn de coördinaten: lat=51,55333°, lon=4,98839° (in andere notatie: 51°33,1996’ en 4°59,3036’).

 

./info-folder_bestanden/image003.jpg

 

Bekijk ons veld ook eens  vanuit de ruimte.

 

Ofschoon er bij geschikt vliegweer ook op doordeweekse dagen (met clubavonden ook ’s‑avonds) meestal wel leden bezig zijn met de uitoefening van hun hobby, vindt het gros van de activi­teiten plaats in het weekeinde. Op zaterdag en zondag is het bij mooi weer meestal een drukte van belang maar ook wel op woensdagmiddag. Meerdere toestellen tegelijkertijd in de lucht is dan geen uitzondering.

Het grote voordeel van de BLC is de diversiteit aan toestellen waarmee gevlogen kan worden. Trainers, zwevers, dubbeldekkers, schaalmodellen, meermotorige toestellen, aerobatic kisten en helicopters, je kunt ze er allemaal aantreffen.

In verband met onze milieuvergunning is de BLC verplicht de geluidsemissie binnen bepaalde grenzen te houden. Op ons terrein mag daarom uitsluitend gevlogen worden met toestellen die aan de gestelde eisen voldoen. Een en ander wordt begeleid door onze eigen geluidscommissie die met regelmaat metingen uitvoert. De door de fabrikant bij een motor meegeleverde demper voldoet meestal niet aan de eisen zoals ze bij onze club zijn gesteld. Dit wordt opgelost door gebruik van al dan niet zelfgemaakte dempers, nadempers of montagesystemen.

Uiteraard worden er met regelmaat evenementen en wedstrijden georganiseerd

Jaar­lijks kennen we de opening en sluiting van het vliegseizoen (april en okto­ber), (internationale) vliegwedstrijden onder de vlag van de KNVvL (Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart), clubwedstrijden, club-BBQ, etc.

In het belang van de vereniging houdt het bestuur een vinger aan de pols als het gaat over het ledenbestand.

 

Techniek van het modelvliegen.

 

Modelvliegen is een ideale hobby voor mensen die van techniek en vliegen houden. Waar anders kun je zo maar aan je eigen vliegtuig sleutelen? Tegenwoordig worden er bijna kant-en-klaar gebouw­de modelvliegtuigen (ARF: Almost Ready to Fly) aangeboden maar vaak bouwen modelvliegers nog steeds hun eigen toestel. Voordeel van zelfbouw is dat je je toestel van haver tot gort kent en evt. reparaties zijn vaak veel simpeler uit te voeren.

De echte liefhebbers kopen een bundel hout en wat losse onderdelen om vervolgens een toestel te bouwen van tekening of “scratch”. De meeste vliegers echter kopen voor een paar honderd euro een bouwdoos die met een gezonde dosis technisch inzicht om te vormen is tot een goed vliegend model.

Vooral in het begin is het verstandig om onder begeleiding te bouwen . Een scheef vliegtuig of een model met verwrongen vleugels vliegt slecht of helemaal niet en is voor een beginner vaak een bron van ellende. Het is verder van groot belang je van tevoren te laten informeren over de keuze van je eerste toestel. Het ene model vliegt nu eenmaal makkelijker of beter dan het andere en het is belangrijk om bij de eerste vluchten een vliegtuig te hebben met voor beginnende modelpiloten geschikte vliegeigenschappen.

Het grotere werk komt later wel als er meer vliegervaring is opgebouwd.

Laat je vooraf informeren bij een goede modelbouwzaak. Daarnaast is het verstandig om langs te gaan bij een club en je daar uitvoerig te laten infor­meren. Dit scheelt vaak enorm in de aanloopkosten voor het eerste toestel en bijbehorende materialen.

De BLC heeft regelmatig een gezellige clubavond waar ervaringen, tips, verhalen en adviezen worden uitgewisseld over de hobby. Zeker in het leertraject naar het solovliegen kunnen deze avon­den van grote hulp zijn voor de voortgang en vaardigheden bij het vliegen.

De BLC wil nieuwe leden zoveel mogelijk ondersteunen bij het leren vliegen. Begeleiding is er altijd in de vorm van ervaren instructeurs en met hun hulp ben je binnen de kortste keren zelfstandig. Kortom, wij willen je graag helpen om het modelvliegen zo snel mogelijk onder de knie te krijgen. Leg maar vast een oude stropdas klaar voor je brevetuitreiking in ons clubhuis. Die stropdas wordt dan volgens de oude traditie uit de vliegwereld in twee stukken geknipt.  

 

Is modelvliegen een dure hobby?

 

Ja en nee! Natuurlijk kent het modelvliegen net als iedere andere hobby uitersten. Toch hoeft model­vliegen in de beginfase zeker niet duur te zijn als je het goed aanpakt.

Om met modellen veilig en verantwoord te kunnen vliegen kun je in Nederland beter aangesloten zijn bij een modelvliegclub met een daartoe geschikt terrein. De contributie voor onze vereniging bedraagt voor volwassenen € 95,--per jaar en voor jeugdleden, van 14 tot 18 jaar, € 47,50. Hierbij komt nog de contributie voor de landelijke bond, de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart. Dit is een vast bedrag per lid van € 48,--, jeugdleden € 24,--.

Als nieuw lid betaal je éénmalig inschrijfgeld dat € 23,-- be­draagt. Jeugdleden € 11,50.

Om o.a. verzekeringstechnische redenen stelt de BLC aan haar leden de eis om lid te zijn van de KNVvL, en een WA verzekering te hebben die het modelvliegen afdekt tot een gewicht van 25kg.

Om te beginnen met vliegen heb je een zender met bijbehorende ontvanger nodig en natuurlijk servo's die het gas en de stuurvlakken aansturen. Daarnaast heb je accu's nodig voor de zender en ontvanger en een laadapparaat om ze te laden. Een complete set kost je om en nabij de € 175,-. Uitgebreidere computerzenders en dito ontvangers zijn natuurlijk ook te koop maar dan praat je al snel over bedragen van € 400,- en meer.

Een motormodel dat geschikt is voor de beginnende vlieger kost inclusief de bekledingsfolie en klein­ materiaal circa € 150,- , een viertakt motor van 8 cc heb je voor ca.€ 200,-. De aan­schafprijzen voor electro-modellen liggen ongeveer op het zelfde niveau omdat de prijs van laadapparatuur vaak wat hoger ligt.

 

Wat verwacht de BLC van haar leden?

 

Een goede clubgeest en -mentaliteit staat bij de BLC hoog in het vaandel. Wij verwachten van elk lid een sportieve en loyale instelling. Je wordt daarom ook niet direct als clublid aangenomen maar krijgt een proefperiode van een jaar als aspirant lid. Zonder bijzonderheden of problemen gaat dat aspirant-lidmaatschap dan automatisch over in een lidmaatschap.

Vliegen is waar het bij de BLC om draait. Om dit veilig en verantwoord te doen is een KNVvL-brevet om modelvliegtuigen te mogen besturen een vereiste. Zij die dit nog niet hebben zullen -zoals al eerder vermeld- door onze instructeurs worden opgeleid. Een tweetal examinatoren zal, als je zover bent, je vliegcapaciteiten bekijken en beoordelen op het grote moment: het afvliegen voor je brevet. Beetje spannend misschien maar als je goed oppakt wat de instructeur je leert komt dat best goed.  

 

De BLC is de trotse bezitter van een prachtig modelvliegveld met uitstekende voorzieningen en dat willen we natuurlijk zo houden. Voor een relatief luttel bedrag kunnen de leden gebruik maken van de faciliteiten die in de loop der jaren zijn opgebouwd. Deze faciliteiten vergen onderhoud en men verwacht dan ook dat ieder lid z'n steentje bijdraagt. Van tijd tot tijd worden er acties georganiseerd als bijvoorbeeld het repareren van eventuele schade aan de grasmat of het schoonmaken van het terrein.

 

Een ongeluk zit in een klein hoekje.

 

Ieder BLC‑lid is verplicht lid te zijn van de KNVvL (Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart) en een deugdelijke WA-verzekering te hebben die het modelvliegen dekt van vliegtuigen tot 25kg.

Het lidmaatschap van de KNVvL bevat een extra verzekering die eventuele schades dekt. Daarnaast biedt de KNVvL haar leden diverse faciliteiten en mogelijkheden zoals o.a. kortingen op vliegshows en reizen, vliegen bij andere clubs in het (buiten)land als je op vakantie bent, een hobbyblad etc.

Interesse om lid te worden?

Wil je na het lezen van deze informatie lid worden van de BLC of wil je gewoon meer weten over modelvliegen? Vul dan het aanmeldingsformulier in en verstuur het naar het secretariaat of neem telefo­nisch contact op met de secretaris. Je wordt dan vanzelf uitgenodigd voor een bezoek aan het BLC‑terrein zodat je van dichtbij kunt bekijken of modelvliegen iets voor jou is en je antwoord kunt krijgen op alle vragen.

 

Tot ziens bij de Brabantse Luchtvaart Club.